Ceps.rs - Informisanje i edukacija potrošača Srbije
noncommercial

Saveti (114)

Kako nas varaju: Akcijska ponuda za bajatu robu

Kupovina na akcijama može da donese uštedu, ali u isto vreme pokreće i večito pitanje kvaliteta proizvoda koji su na sniženju i toga koliko su nam ti proizvodi stvarno potrebni, a koliko ih kupujemo samo zato što su tog dana nekoliko dinara jeftiniji nego inače. Iskustvo potrošača govori da se na akcijama često nalaze bajati proizvodi, oni blizu isteka roka trajanja, proizvodi sa greškom ili oni koji se, inače, slabo kupuju.

Za banke zarada, za građane pljačka: Čemu služi 5 kurseva dinara

Razlika između zvaničnog srednjeg kursa dinara koji svakodnevno objavljuje NBS i onoga što obračunavaju poslovne banke prilikom bilo koje transakcije koja je izražena u stranoj valuti najčešće je deset odsto. Nešto manje zarađuju menjačnice kojima su banke, nenaviknute na male zarade, uglavnom prepustile prodaju i otkup valute od građana.

Karta može da se vrati, ali uz proviziju

Kupljena karta za voz i autobus može se vratiti do dana putovanja uz minimalan gubitak, dok je u avio-saobraćaju situacija komplikovanija. Posle polemike oko toga da li turisti koji su zbog nemira želeli da odustanu od letovanja u Egiptu imaju prava na povraćaj novca, „Potrošač” je istraživao – šta je sa putnicima koji su kupili kartu za putovanje avionom, vozom ili autobusom i žele da odustanu od putovanja. Da li imaju prava na dobiju novac nazad, koliko gube u tom slučaju, kao i koja je procedura?

Znamo li šta jedemo?

Pa ko preživi... Neki aditivi su toliko opasni da na ljude mogu da deluju mutageno i u drugom ili trećem kolenu i ostavljaju veoma velike posledice po zdravlje ljudi.

Prljave tajne industrije hrane

10 činjenica koje žele da sakriju od vas po svaku cenu.

Strana 4 od 4

Registracija

E - Mail vesti

 CEPS ANKETA

Kupili ste proizvod putem interneta. Da li možete odustati od ugovora - vratiti robu bez objašnjenja u roku od 14 dana?

Prava potrošača

1. PRAVO NA ZADOVOLJENJE OSNOVNIH POTREBA Pravo na zadovoljenje osnovnih potreba podrazumeva dostupnost najnužnijih proizvoda i usluga: hrane, odeće i obuće, stambenog prostora, zdravstvene zaštite, obrazovanja i higijene.

2. PRAVO NA SIGURNOST
Pravo na sigurnost podrazumeva zaštitu od proizvoda, proizvodnih procesa i usluga štetnih po život i zdravlje.

3. PRAVO NA INFORMISANOST
Pravo na informisanost podrazumeva raspolaganje činjenicama od značaja za pravilan izbor i zaštitu od nepoštene reklame, ili od oznaka na proizvodima koji mogu da dovedu u zabludu.

4. PRAVO NA IZBOR
Pravo na izbor podrazumeva mogućnost izbora između više proizvoda i usluga, po pristupačnim cenama i uz garantovano dobar kvalitet.

5. PRAVO DA SE ČUJE GLAS POTROŠAČA Pravo na zadovoljenje osnovnih potreba podrazumeva dostupnost najnužnijih proizvoda i usluga: hrane, odeće i obuće, stambenog prostora, zdravstvene zaštite, obrazovanja i higijene.

6. PRAVO NA OBEŠTEĆENJE
Pravo na obeštećenje podrazumeva dobijanje pravedne naknade za lažno prikazivanje svojstava proizvoda i usluga, nekvalitetnu robu ili nezadovoljavajue usluge.

7. PRAVO NA OBRAZOVANJE
Pravo na obrazovanje podrazumeva sticanje znanja i sposobnosti potrebnih za pravilan i pouzdan izbor proizvoda i usluga, uz svest o odgovornostima i osnovnim pravima potrošača i načinima kako se ista mogu ostvarivati.

8. PRAVO NA ZDRAVU ŽIVOTNU SREDINU Pravo na zdravu životnu sredinu podrazumeva život i rad u okruženju koje ne predstavlja pretnju zdravlju sadašnjih i budućih pokolenja.

HomeSavetiVolonteri CEPS-a u obilasku prodavnica i pijaca, oktobar 2019. godine Na vrh strane